Ekonom Ševčík mu vyčinil, že nezná ústavu, ve které se praví, že máme danou rovnost všech před zákonem. Svou kritiku vyjádřil i premiér Nečas, podle něj je to krok k autoritativnímu režimu.
Dopravní experti se naopak radují, že to konečně bude nástroj ke zkrocení divochů v drahých silných autech, kteří se na silnicích chovají nejhůře. Pokuta pár tisíc je jim směšná a nezabírá na ně ani bodový systém.
Ale málokdo ví... … že ve skutečnosti se věc má jinak.
Jedná se totiž o geniální nápad na naplnění rozpočtu. Stát je v krizi, peníze nejsou a nebudou, ministerstvo škrtá, kde se dá, dopravní stavby jsou zastavovány... Na ministerstvu se střídají delegace (nejčasteji ze severní Moravy), které Bártovi v kanceláři pláčí, že přijdou o svůj most, nájezd, křižovatku, obchvat... Ministr je měkkého srdce, rád by jim vyhověl, ale stát nemá z čeho...
Proto vznikl zajímavý projekt – charitatní příspěvky od občanů. Bárta se již dohodl s celou řadou bohatých podnikatelů, kterým jeho (bývalá) agentura ABL hlídá majetky, takže ví, jak jsou velké, že by přispěli a zalátali tak díru v rozpočtu. Ale má to háček – podnikatel nemůže jen tak mýrnix dýrnix dát ministrovi (ministerstvu) nějaké peníze, to by se mohlo považovat za úplatek. A byly by z toho ještě problémy...
Proto vznikl „plán B“, zamaskovat tyto charitativní příspěvky do podoby penále za rychlou jízdu. Vždyť placení pokut je věc čistě dobrovolná. Chci dát státu nejakou tu tisícovku, šlápnu pořádně na plyn. Chci přispět ještě více - projedu pár červených na semaforu, udělám pár „myšek“ na silnici a „vytroubím“ toho „šneka“ před sebou, aby uhnul, nebo ho bouchnu do škarpy... A chci-li opravdu pořádně přispět do nadačního fondu ministerstva dopravy na nové silnice – udělám si s kamarádem (taky přispěvatelem) závod po D1 mezi Prahou a Brnem spestřený několika panáky whisky v motorestu u Humpolce...
Pokud však nechci přispět na nový asfalt, jedu jak se má a normálně dodržuji předpisy. Každý má možnost dobrovolné volby. Nikdo nikoho nenutí...
A kolik že by ta nová charita řidičů Bavoráků, Mercedesů, Audin a dalších „kár“ vynesla? Vezměme si pro příklad nějaký droboučký příspěvek - třeba 20 tisíc korun. Pak stačí pouhých 50 lidí denně a máme zde rovný milionek. A když to bude každý den, dělá to za rok 365 milionů – a za to už se dá něco postavit. Minimálně ty stoplé projekty. A ani donátoři do fondu přece nemusejí dávát tak málo, pouhých 20 tisíc korun. Mohou přispívat několikrát denně (nebo dávat rovnou více) - o to rychleji to pak bude přibývat...
Takže teď už jen zbývá doufat, že se ministrovi jeho plán na pokuty/charitu podaří spustit a že mu ho všelijací škarohlídi nepřekazí. Potřeba mít dostatečnou a kvalitní dálniční síť je přece věcí veřejnou....
Jiří G. Souček
|